Thursday, March 9, 2006

Peranan kita

Asssalamualaikum,
Dear friends,
Pagi ni aku dgr zikra di radio KL... it's about hukuman terhadap penghinaan terhadap Nabi particularly to Rasulullah and generally to all Nabi. Ustaz Bani Sohor dgn tegas mengingatkan kita ni semua sebagai umat Muhammad, perlu dan wajib mempertahankan kemuliaan Nabi s.a.w, Rasul terkahir. Ustaz menceritakan bagaimana Rasulullah membalas kepada orang2 kafir yg telah menghina Baginda ketika org2 tersebut menjadi tawanan perang. Rasulullah tidak memberi layanan yg baik kepada mereka sebab telah MENGHINA Baginda ketika solat di Ka'abah seperti membaling najis, memijak Baginda di depan Ka'abah dll.

Dari sirah ini kita dpt merasakan bahawa zaman bila pun, jika ada org2 yg menghina Nabi / Rasulullah, kita wajib menghina atau mengutuk org tersebut. Jika dia org Islam, gugur lah syahadahnya.. Na'uzubillah. Begitulah hukuman bg org2 yg menghina Rasulullah. Ustaz Bani mengatakan lagi, lebih berkesan jika hukuman itu adalah hukum bunuh kerana menghina Nabi/Rasulullah.

Ustaz teruskan lagi dgn contoh cerita pada zaman Nabi Ibrahim a.s. Dahulunya keldai adalah seekor binatang yg paling pantas daripada kuda, dan paling senang beranak pinak dan mudah utk membawa muatan atau barang2. Namun ketika musuh Nabi Ibrahim ingin meletakkan Baginda ke dalam api kayu yg terbakar, mereka telah mengarahkan keldai utk membawa api2 kayu bg tujuan membakar Nabi Ibrahim. Ketika itu Baginda berdoa kepada Allah, dan Allah telah menukarkan keldai kepada binatang yg paling lambat jalannya dan paling lambat utk beranak pinak hinggalah akhir kiamat.

So, apakah moral of the story? Sesiapa jua, apa pun jua yg menyumbang kepada perbuatan menghina Nabi/Rasulullah, akan dilaknat oleh Allah dan hukuman amatlah berat. Hatta menyumbangkan perkara yg kekadang kita tak sedar. Saya bg contoh: Lukisan karikatur yg tersebar di dalam e-mail.... apakah peranan kita? Adakan wajar utk kita sebarkan kepada org lain? Tentu tidak!!! Jika kita sebarkan juga pd org lain, seolah2 kita menyokong perbuatan menghina Nabi/Rasulullah. Ia dikategorikan sebagai menyumbang ke arah perbuatan penghinaan tadi.

Oleh itu kawan2... jika kita ada mendapat e-mail mengenai lukisan karikatur Rasulullah, jgn disebarkan kepada org lain. Insaflah... terus delete dan buang dari trash can anda semua...Wallahua'lam.

1 comment:

Anonymous said...

kita mesti tentang habis-habisan org yg Hina pemimpin kita rasulullah S.A.W...tentang sedaya termampu klu tak terikut cara nabi kita pun...Bie...