Wednesday, March 1, 2006

Konichiwa ... Legenda Oshin

Assalamualaikum,
Dear friends...
Masih ingat lagi citer Oshin? Rasanya masa tu baru je standard 6. Aku amat lah terpengaruh dgn cerita Oshin tu sampai sume bende aku nak buat mcm org jepun. Tak malu nak cerita, aku sampai duduk bersimpuh mcm Oshin, makan nasi dlm mangkuk mcm Oshin, baring atas bantal peluk mcm Oshin, ckp menunduk2 (sorang2 lak tu) mcm Oshin, cuba dandan rambut mcm Oshin, nasib baik aku takde kimono mcm Oshin jek... hehehe.. Tu lah dia penangan cerita jepun Oshin alih suara tuh. Aku akan mengamuk kalau balik tak sempat nak tgk Oshin. Kakak aku akan ditugaskan utk merecord dlm tape citer Oshin kalau aku balik lambat ada kelas tambahan. Kalau time exam, mesti abiskan baca suma, baru boleh tgk Oshin, itu syarat Mak. Ada satu masa tu sampai nangis2 sebab nak tgk Oshin, mak larang tgk sebab tak abis homework.

Anyhow, citer Oshin mmg byk pengajaran (ehehe nak justify pulak).. mana taknya, dari kecil dia cuba tidak menyusahkan parents & family dia, dia bekerja di rumah org jadi hamba sampai sakit2. Dan dpt upah utk family dia makan. Ada juga dia bekerja di rumah org kaya, tapi kene buli dgn anak org kaya tu yg sebaya dgnnya... bila dh besar, dia keje pulak jadi pendandan rambut geisha2 kat situ. Bila ada GRO2 jepun tu ajak dia keje mcm tu, dia tolak, dia tak sanggup nak jual maruah dia & family atas dasar nak senang & mewah. Dia rela kene marah dan hamput dari GRO2 tu sebab buat rambut derang tak cantik .. muahahaha... tapi masa tu kan, baru la tau camna derang buat rambut jadi kerinting.. derang pakai gunting panas tu, celup kat besi panas, dan letak kat rambut... uishhh jadi la wavy style :-D

Lepas dia dh kenal sorang mamat hensem ni, kawin tapi tak direstu oleh mak mertua (ala2 citer p.ramlee)... kene dera dan sebagainya. Di katakan dia bw sial dll.. masa tu aku selalu nangis sebab kesian tgk dia kene dera. Tapi dia tetap tegas, dia lari dan mula jual ikan di kampung2... dia amat gigih jual ikan serata kampung sambil bawa anak dia yg dibw lari bersama.. haaa nama suami dia yg lembik tu RUZO! hehehe...

Akhirnya, kegigihan Oshin jual ikan, dia dah mampu buat supermarket.. then finally ada rangkaian hypermarket di Jepun ( ala.. mcm TESCO tu la). See!! Kegigihan dia membawa kejayaan. And this is the true story! And kenapa aku tetiba ambil cerita Oshin utk pengajaran?? Ntah.. tetiba je aku teringat kat Oshin (cewah, mcm kenal aku)..

Selingan (petikan dari KnK bersama Saiful Apek)...teka teki
Pintu apa yg ditolak 10 org pun tak mampu?.. scroll...






















Pintu yg ditulis TARIK!!!
kuang kuang kuang

Oklah, enjoy our days today...

1 comment:

Anonymous said...

eheh...pintu yg ada sign "TARIK". Lelaki suka 'menyak; ape..sebut betul2...Apalah Apek tu kan
Aku, bila one way ke tpt keje ade gaks dgr celoteh ERA. Best gak layan.
Anyway, Oshin tu cite dia aku sempat tgk memula episod aje. Ntah kenapa mood nk tgk cite dia sampai ending dah lari. Bab2 dia jadi kaya raya bleh bukak supermarket tu aku tak tgk. Tahniah Oshin!Kau dah berjaya eheh- Ida Wan