Wednesday, April 9, 2008

Sudah ke Pesta Buku?





Pesta Buku Antarabangsa = KL International Book Fair sudah semestinya rutin setiap tahun bagi profession seperti saya. Samada menemani pensyarah2 atau pemilihan buku-buku untuk koleksi institusi. Semua institusi seakan "berebut" buku-buku yang panas, baru diterbitkan oleh penerbit-penerbit gah seperti Elsevier, McGraw Hill, John Wiley, Pearson, Springer dll. Jika lambat buat pemilihan dan lewat untuk proses, alamat setahun akan datang pun masih belum tentu buku masuk ke koleksi.


London Book Fair -- How I wish experience this...

Jumaat lepas, iaitu hari pembukaan Pesta Buku, boleh diibaratkan seperti "rombongan cik kiah" ke Pesta buku!!... Mana taknya.. seawal jam 9.30 pagi, semua pensyarah yang telah memberi nama akan ke pesta buku telah bersedia untuk naik kenderaan yang telah disediakan oleh pembekal-pembekal buku. Sampai ada yang tersalah naik kereta! Nasib la Pn Naylah cepat menyedarinya.. :-P.

Alhamdulillah, semua selamat sampai di PWTC seawal jam 10 pagi... pemilihan di hari pertama dan masih pagi memang selesa... tak ramai pengunjung lagi. Saya dan pembantu memantau pensyarah-pensyarah yang buat pemilihan untuk koleksi baru.

Frankfurt Book Fair -- How I wish to go here....

Seusai itu, saya pula yang memulakan pemilihan koleksi umum atau bacaan ringan untuk menambah koleksi yang sudah sedia ada. Dari satu "booth" ke satu "booth"... Dari bacaan ringan berbentuk novel fiksyen sehingga ke buku-buku kraf, hobi, motivasi, malaysiana dan sebagainya. Memang penat! Pun begitu, selepas "lunch", kami sambung lagi sehingga ke dewan seberang sungai pula...

Kunjungan ke pesta buku tidak berakhir hari Jumaat sahaja. Saya merancang untuk pergi lagi ... khas untuk membeli koleksi peribadi.. dan itu adalah rutin setiap tahun saya bersama suami. Walaupun masa agak terhad untuk membaca sekarang, sukanya saya terhadap buku-buku masih menebal. Kalau nampak buku-buku tersusun di rak-rak, rasa "satu" macam perasaan... teruja!

Dan selalu saya jadikan "trip" menemani pensyarah sebagai "survey" untuk saya bersama suami menjelajah ke semua "booth" di pesta itu nanti. Nak ikutkan, poket agak kempis bulan ini.. tapi akan diusahakan juga untuk mendapatkan apa yang dihajati. Katalog2 buku telah pun diambil dan diteliti ... buku mana pilihan hati. Nanti mudah untuk terus mendapatkannya di "booth" berkenaan.

Tidak ketinggalan juga, koleksi untuk dua putera kesayangan... Nanti ummi akan carikan lagi buku2 yang best untuk kita baca bersama...

Jadi, apa lagi?.. Masih ada 4 hari lagi untuk kita menjelajah pesta buku di PWTC...

No comments: