Wednesday, February 13, 2008

Ada TIPS tak?

Ada tak cara yang menyeronokkan untuk mengejut anak bangun pagi ke sekolah? Saya ada masalah ini setiap pagi… bila Nabil susah betul bangun pagi. Padahal, setiap malam sebelum tidur, selepas membaca doa tidur…saya akan bersama2 dia mambaca doa tidur yang panjang pulak.. lebih kurang begini..

Ya Allah, bangunkanlah Nabil esok pukul 6.30 pagi..
Ya Allah, mudahkan Nabil bangun esok pagi
Ya Allah, Nabil tak nangis bangun esok pagi.. Nabil anak yang soleh.. anak yang dengar dan ikut kata ummi dan ayah.. Amin..


Namun begitu, setiap pagi saya akan berperang dengan dia untuk dia bangun dan ke bilir air untuk mandi … Nabil akan menangis, meraung, menjerit tidak mahu bangun dari tidur lenanya… Selain berdoa untuk menyiapkan minda Nabil untuk mudah bangun pagi, saya ajak dia tidur seawal 9.30 atau 10 malam.

Pelbagai alasan saya berikan untuk dia bangun dan buka mata setiap pagi…

Hari ni kat school ada main di padang…
Hari ni kat school ada craft.. boleh main clay ..
Hari ni kat school ada sand play…
Imran nanti tanya Nabil nanti tak datang school ke?...
Teacher Ee tanya Nabil nanti


Semuanya tak “laku”!...

Jadi, ada tak cara-cara lain yang boleh memudahkan saya untuk mengejut Nabil?... Yang boleh jadikan dia seronok untuk bangun dan ke sekolah?...

** Dia bangun seawal 6.30 pagi untuk ikut bersama ke pejabat .. sebab school Nabil dekat dengan pejabat ..


** Kesan daripada ini:
1. Saya akan bersiap lambat sebab tak boleh nak bersiap, nanti basah dalam bilik air..
2. Bila saya dah lambat bersiap, lambat la keluar rumah
3. Bila dah lambat keluar rumah, jalan jammed... lambat ke tempat keje...
4. Mood pun "kureng" sebab pepagi dah "tension"

9 comments:

Anonymous said...

Salam..

hehehe sian mak nabil...nakal jugak nabil ni yea...
sy ni tlg menyampuk je sbb nk bg opinion masih takde experience lg...apa kata tarik bantalnya dan selimut biarkan dia tidur tanpa bantal dan selimut...mesti dia bgn cepat2...atau basuhkan muka muka...dh kena air tu pasti bgn je dia nanti...hikhik..klu cara ni takleh pakai sorry yea.

by the way sy dh jwb tag awak.

Bie

Anonymous said...

bie-->> semua dah dicuba.. gagal jawapannya.. pagi tadi saya bangunkan dia sambil nyanyi2 lagu dia suka dan tarik2 seluar dia..hehehe.. geletek dia sampai dia tak larat dan terpaksa bangun.. mujur tak mengamuk!
anyway, thanks bg tips

Nik Ha said...

Hohoho..ini mmg cbrn biasa bg ibu2 bekerja. Dulu mmg Hakimi bgn 6.30 tp skrg 7lebih br bgn. Kdg2 sgt time ngigau gamaknya bgn kul 6. Tu kalau dia tdo seawal 8mlm/sblm maghrib dek tak tdo siang.

Cara saya, bila sy bgn 5.30/6pg bukak lampu siap2 tp mata dia kena tutup dulu. kalau tak dia ngamuk suh tutup lampu,sakit mata nak tdo katanya. Pastu bg salam, nyanyi lagu yg dia bljr kat tadika..cik qaiyum2 bangunlah2 mari kita pegi sekolah2 cepatlah2 berkali2 sampai dia celik mata. Selain tu kena ada skrip2 ultraman, transformers, dora, diego dll watak kesukaan dia. Kena cium2 gak, ckp matahari dah cerah bla..bla..Biasanya plg lama akn amik masa 1/2 jam & dia bgn sambil tersenyum.

Cara lain adlh ugutan..muahaha..ummi nak turun dah, lambat ummi tinggai.

Tp bab mandi mmg melalak hari2. Tp tu abah handle jd ummi tak naik angin ler..he..he..sowy, mcm n3 blog sendiri..he..he..

Anonymous said...

ha-->> memang la cabaran kita pepagi.. tapi kalau buka lampu nanti, bukannya dia yg bangun, adik dia pulak yg terbangun.. ni pun dh few days ni asik terbangun ikut abgnya.. yg tak larat jugak, dia akan sama2 melalak sbb nak ikut Ummi! aduhai.. pg tadi meraung nak ikut ummi tapi nasib baik ada ultraman tiga pepagi buta kul 7.. dia pun tak heran kita pegi keje :-)
**buat la mcm rumah sendiri hehe..

Asiah said...

salam leen,
sekadar share pengalaman kat sini, alhamdulillah ashraf bila kejut bangun tidur.."salam abang,bangun nak gi sekolah" dia memang akan bangun. Pemerhatian akak, dia suka sekolah sebab kat sini sekolah byk games & play. He really enjoys it (school start 8.30am till 3pm). lagi pun dia bangun dlm kul 7-7.30 tidur dlm kul 9-9.30, so dia cukup tidur.. masalah akak nak kejutkan humaira & danial, nak bw gi hntr ashraf. so bab tuh, macam2 ler cara pujukan, nak jalan2 ker, nak makan icecream ker, lepas hntr ashraf. da janji kena tepati. Cara ha.. buat apa yg dia suka, termasuk pujukan&ciuman&belaian akak rasa kids suka, dan kalau dpt control our emotion lebih baik (walaupun kadang2 akak pun lost control). Kesian kids, dah la kena bgn awal, pastuh kena marah ummi lak...:) so InsyaAllah...sama2 kita jadi ummi terbaik utk anak2 kita...ameen

UmmuNaylah said...

kak asiah --> thanks for sharing ur experience. mmg kesian.. dah la kene bangun seawal 6.30 g ikut saya ke ofis. Nak fikir hantar dia ke sekolah yg dekat dgn rumah, kesian jugak, dia dh rasa selesa dgn friends n teachers dia.. tak pelah.. baru 2 month dia sekolah, maybe takes time utk dia get used to get up early. Agree 200% dgn akak bila kita kene control our emotion walaupun .. aduhaii.. sabar je laahh..
for this morning, alhamdulillah.. ok sikit cuma masih menjerit dalam bilik air sebab tak nak mandi!

Anonymous said...

Salam,
nak menyampuk gak la...Maira pun kena bangun awal 6.30 am...caranya ialah..bila aku bgn 5.50 tu aku siap2 on kan lampu bilik...biar sume org bangun..hehe...bagus apa bangun awal...Then lps aku siap mandi tu aku panggil2 la nama dia...time ni memang dia dok tido lagi..liat betul nak bgn..trick dia ialah bila bangun tu dia memang nak susu..so aku siap2 buat susu dulu..then dia dah minum sikit terus angkat dia gi bilik air..slalu dia memang mintak dukung le sampai bilik air..

Kadang ada hari2 gak dia buat ragam...so mcm2 la cara lain aku buat..pujuk,'rasuah'(kita gi beli aiskrim after balik sekolah ek..)and ugut pun ada (mama nak pegi dah ni..tinggal sorg kang kat rumah..kejam jer bunyi nye kan...hehe..tu tahap dah nipis kesabaran la tu....tapi eksyen jer...hehe)...

Bab mandi plak...ikut suka hati dia jer...mood bagus dia mandi, klu mood tak bagus cuma cebuk ganti diaper jer and basuh muka(yep..dia masih pakai diapers time tido mlm...asyik kencing je mlm2..jenuh basuh cadar hari2..). Aku tak mo paksa..kang dia mengamuk melalak lagi huru hara jawabnye..lagipun dia akan mandi kat sekolah kan...

Anis

Anonymous said...

Eh nak tambah satu petua lagi...tertinggal plak..ni mak mertua aku ajar...

Time dia dah nak lelap tu...baca alam nashrah kat ubun2 dia...baca la berulang2 kali..then bisik kat dia apa yang ko hajatkan...cth nak dia bgn awal ker,..dengar cakap ker..jd anak soleh ker..

Ada satu ketika Maira mmg betul2 wat hal..liat sungguh bagun pagi, melalak2 nangis (mau satu kampung dengar kalo dia nangis tu..!)sambil tak mo tukar diaper and takmo tukar baju..alahai anak..mencabar sungguh la..si abg pun tak penah wat perangai camtu..seminggu ada lah dia wat hal camtu..then lepas tu aku pun buat la apa mak mertua aku ajar...alhamdulillah sampai sekrg tak jd macam tu lagi...

Ok dah panjang sgt ni...

Anis

Anonymous said...

anis, petua ayat tu mmg aku amalkan every night, insyaallah kalau tak lupa...
surah al-syarh tu mmg utk lembutkan hati..
tapi tu la kan.. budak2 ni mmg ada "angin" jugak sama mcm mak dia. hehe..
alhamdulillah pagi ni elok pulak dia bgn..
tapi sbb jalan jem, biasalah monday.. lambat jugak aku sampai ofis.. dia pulak yg komplen.. napa jem ni? nabil kan dh bangun senang? hehehe