Monday, May 8, 2006

Ahad yang sibuk

Assalamualaikum,

Today's Quote
I trust that everything happens for a reason,
even when we're not wise enough to see it
************************************************

Yesterday ada family gathering, pagi2 dah ke kubur Arwah Bapak, plan nak bersih2kan. Tapi bila sampai, tengok kawasan sekeliling dah kemas dibersihkan. ooOO rupa2 nya my sister (Se**) dah minta workers dia bersihkan the day before. Nak buat kezutan kat kami semua gamaknya. Anyway, kami teruskan baca tahlil dan doa, tabur daun rampai, dan bersih2kan sikit atas kubur yg penuh dengan daun2 gugur dan rumput2 halus yg tumbuh.


Waktu nak meninggalkan kubur Arwah Bapak, aku berhenti sekejap sambil memegang batu nesan... tiba2 aku jadi sebak.. sebak sgt2.. air mata dah bergenang, tapi aku tahan. Ramai di situ, bukan malu, bukan segan... tapi sejak Bapak takde, aku banyak tahan air mata dari mengalir depan Mak.. seboleh2 aku tak nak Mak tgk aku menangis depan dia kerana Bapak, kerana rindukan Arwah Bapak... Aku fikirkan perasaan Mak..pasti dia sedih, pasti dia sebak kalau aku menangis depan dia... jadi ku tahan saja air mata itu..

Sambil memegang batu nesan.. aku sedekah kan lagi Al-Fatihah untuk Bapak... dalam hati aku cuba berbicara...aku tak pasti kalau dia betul2 tau apa yg ku bicarakan...

Bapak.. Norleen datang ni.. dgn suma anak2 cucu2 pun ada... Bapak ok ke kat sana?.. Ya Allah, tempatkan la Bapak di kalangan orang yg soleh... Anak2 Norleen suma sihat.. yg kecik tu pun dulu nangis2 je.. sekarang alhamdulillah dah ok.. Nabil ingat kat Atuk dia... Ok ye Pak.. Norleen balik dulu...

Dah selesai di situ, kami bergerak menuju kawasan kubur Arwah Atuk pulak (berhampiran).... Ya Allah! Semaknya!! Mak hampir menangis melihatkan kubur Arwah Abahnya tak berjaga... bukan kami tak beri upah kepada orang yang menjaga kubur di situ, tapi ntah laaa..... hal2 kebajikan seperti ni, bukan semua orang nak lakukan....

Di situ jugak bersemadinya sepupu kami... anak Maklong.. meninggal selepas Hari Raya lepas. Bila kami melihat kubur Arwah Bangah tidak berjaga langsung... tidak ada tanda2 orang menziarah atau membersihkan .. kami sedih.. sedih jika betul Arwah Bangah tidak dipedulikan oleh keluarganya... Tanah kubur nya dah mendap, tidak ada orang yang gemburkan.. batu nesan papan yang terpacak dah pun senget, tidak siapa pun yang betulkan... pada ziarah kami yg lepas, Mak lihat payung kertas yang dipacak dah koyak rabak, tidak ada jugak siapa yg buangkan.. Alangkah sedih kalau betul kita nanti diperlakukan begitu...

Kami pulang ke rumah... ada agenda lain seterusnya... Masak2 dan Makan2... Along & Alang nampak sibuk memasak di dapur... Lauk kepala ikan masam asam tumis, gulai nangka bersama ikan masin, kurma ayam-lauk budak2 (aku masak), rebus pucuk ubi, ikan masin, ikan bakar... fuuhhhh mewahnya lauk hari ni!

Mak pulak pesan cendol buatan sendiri dari kawannya... kaw kaw betul cendol dia ni... Selepas tu, ais krim pulak.. macam2 masuk dalam perut ni... bila la nak kurus?? hehehehe...

Malam pulak, adik beradik Abang singgah nak jemput Ibu... jamu pulak makan malam.. lauk2 tghari tadi masih banyak, cuma tambahkan telur dadar dan masak nasi panas2...

Hari ni ingat nak puasa.... tapi tak terbangun sahur pagi tadi.. Baby Naufal terjaga pukul 3 pagi... takkan nak sahur pukul 3?... Tak pelah, Insyaallah esok lusa aku akan cuba puasa.. banyak woooo kene ganti.. 33 hari!!!

3 comments:

Anonymous said...

Salam,

Semoga Allah mencucuri rahmatNya ke atas ruh bapakmu...

Huh, byk tuu kena ganti .. heheh aku pun byk gak, tapi kureng skit dari kau.. tinggal lagik 8 hari, nak tunggu rejab sesambil mengumpul semangat baru

Anonymous said...

huhuhu...teringat kubur arwah ayah sy nun di sana...tiap2 kali balik mesti takde masa jea nk pegi jenguk kubur dia...sedih betul rasa...
byknya awk kena ganti poso...buleh lumba ngan k.aida tuu...sy ada lg 3 hr....tunggu rejab nie...

Anonymous said...

kubekerie-->> ooOO kau tak byk ek? sebab kau sempat berpuasa .. aku tak sempat langsung.. dah confirm 29 hari..plus carry forward 4 hari thn 2004 punye.

bie-->> mmg sedih kalau tak dpt menziarah.. mcm saya.. masih baru terasa pemergian Arwah.. tahun 2004. Yg paling saya terasa, Arwah pergi jatuh sama hb hari lahir saya.. 20/7... so setiap tahun saya mmg akan ingat hari lahir saya = pemergian Arwah Bapak..