Wednesday, March 25, 2009

Nugget Ayam

"Ummi .. Nabil nak makan nugget laa.."

" Eh Ummi tgh nak bayar barang2 ni .. nanti balik Ummi masak la ye.."

" Ummi beli barang kat kedai ke?"

" Iyer... kejap lagi Ummi balik, Ummi tgh nak bayar ni ye.. ok bye .."

"Ok Ummi, bye.."

Nabil menelefon ketika saya sedang meletakkan barang2 dapur di kaunter bayaran .. Fuhh.. kali ni memang banyak barang yang sudah kehabisan stok di rumah .. sampaikan saya dan suami menolak 2 troli!! :-)

Nabil dan naufal kepingin makan "nugget" .. kalau nak mudah, ambil saja dari ruang sejuk beku ..pilih aje jenama apa, nugget ayamas, nugget ayamwira, nugget itu nugget ini. Tetapi Nabil dan Naufal tak berapa gemar dengan nugget yang disaluti dengan "bread crumbs" .. mereka lebih suka nugget ala KFC. "Kopak" la Ummi kalau hari2 nak beli nugget KFC .. hehehe

Jadi semasa Naufal demam tempoh hari, dia langsung tak nak makan nasi atau bubur atau apa pun, kecuali nugget. Bermodalkan isi ayam beberapa ketul di dalam "freezer", saya cincang halus, masukkan sedikit tepung ubi, gaul bersama tepung serbaguna Agromas, dan kepal2kan seperti bentuk nugget KFC. Kemudian celupkan dengan bancuhan tepung serbaguna dan air untuk digoreng .. Waahhh!!! sedapnya bukan main! (sendiri masak, sendiri puji) ..




gambar hiasan


Eksperimentasi itulah membuatkan saya mengulangi proses membuat nugget malam tadi. Penat memang penat... dengan keadaan saya yang begini (13 weeks), dan "mabuk" yang masih lagi menyerang, saya gagahi membancuh ramuan nugget resipi saya sendiri. Alhamdulillah, suami sedia membantu .. hehehe dia begitu tekun membantu saya mengepal nugget untuk digoreng separuh masak sebelum saya jadikan ianya "frozen nugget". Senang kalau Nabil dan Naufal kepingin nugget, hanya keluarkan dari "freezer' dan goreng dalam 1-2 minit.

Dan inilah rupa saya selesai proses membuat nugget pada jam 10.30 malam ...



Thursday, March 19, 2009

MY LATEST DEVELOPMENT ;-)


Your Baby's Development
Your baby's brain continues to develop, and tiny fingernails and toenails start to form. Vocal cords are formed this week, which is the last of your first trimester.
Your baby's kidneys are functioning! After swallowing amniotic fluid, your baby will now be able to pass it out of the body as urine. And the intestines will make their way into the abdomen, since there is room for them now
.



Your Body
Has anyone told you that you have that "pregnant glow"? It's not just the joy you may feel because you're having a baby — there's a physiological reason for smoother, more radiant skin during pregnancy. Increased blood volume and pregnancy hormones work together to give you that glow. The greater blood volume brings more blood to the blood vessels and hormones increase oil gland secretion, resulting in a flushed, plumper, smoother skin appearance. Sometimes, though, the increased oil gland secretion can cause temporary acne.

Sunday, February 15, 2009

Sekadar posting (4)

dah lamaaa... mmg dah lamaaa tak update... moodnya ngaakkk ada .. bukan taknak update.

TAG yg bie minta buat pun tak terbuat ...sbb kene menjawab ayat2 yg agak panjang...

update kali ni, hanya dibuat dengan point form la ye..


1. kesihatan: actually baru je baik demam panas .. seminggu tak keje!! siap amik darah utk denggi dan chiku***** screening... alhamdulillah takde apa yg serius. cuma tak berapa sihat dalam waktu2 tertentu kaedahnya...


2. anak2: asalnya, Nabil yang demam 3 hari. Tekaknya merah ... langsung demam panas. Dh dia elok, Ummi dia pulak demam ..sudahnya, dia pun tak sekolah seminggu. Naufal, so far alhamdulillah... masih ok.


3. aktiviti: baru tghari tadi, dh rasa macam ok sikit, bawa Nabil n Naufal menonton GENG, upin n ipin ... ramai betul orang ... tiket pun dah beli semalam..kalau hari ni, awal2 dah sold out! I would say, GENG amat membanggakan..thumbs up to this Malaysian made 3D animation. Kelakar pun ye jugak.... sapa yg ada plan nak tengok, jangan lengah2 .. dan pastikan booking tiket awal.


OK itu aje buat kali ni...

Kalau rajin, nanti update lagi!

Monday, January 12, 2009

Feel terrible

Pagi ni entah kenapa "angin" betul masa nak drive ke office. And i felt terrible and guilty pada Nabil. As usual, sampai di office husband, dia akan turun dan aku akan terus drive ke office di PJ pula. Tapi pagi tadi hampir suku perjalanan, husband call dan bg tahu 1 selipar Nabil ada dalam beg keje dia... haaa???? (!^(#!^(@*&$)_#(*_!@ camana boleh ada selipar tu dalam beg dia? .. ehmm dia mesti Nabil masuk kereta dan buka selipar dan tak perasan selipar tu terjatuh dalan beg ayah dia.. sabar je lah!!




Dah patah balik dan ambil selipar dari husband, disebabkan dah lambat (mas tu dh 7.52am) aku pun tekan minyak kuat sikit .. dan Nabil masih "bye-bye" ayahnya dari belakang ... tanpa aku sempat nak bg amaran Nabil untuk duduk, ada sebuah kancil di depan terus stop dan signal ke kanan. Dengan emergency break yg agak kuat,Nabil terjatuh ke depan dan badannya terkene seat belakang driver .. kuat bunyinya... panik betul aku ... Nabil dah menangis sebab terkejut dan aku "termenjerit" panik selepas dia terjatuh.




Ya Allah .. anakku Nabil ..




Aku periksa belakangnya, tiada luka cuma katanya sakit sebab terhentak di belakang seat driver ... aku pun menangis ... akibat kecuaian aku juga tadi Nabil jadi begini .. dan akibat Nabil tak duduk dan memakai tali pinggang belakang ....




Mujur la Nabil tidak terjatuh ke depan bahagian handbreak dan gear .. Na'uzubillah.
Aku drive juga la sampai ke office dengan menggigil tangan dan kaki.. dan Alhamdulillah selamat sampai di office dan sekolah Nabil.




Aku peluk dan cium Nabil .. Ummi minta maaf ye.. bila ditanya sakit lagi atau tidak?.. Nabil jawab, sakit sikit je Ummi ..dah nak baik ni. Alahai ... kesiannya anak Ummi...
Jadi.. hati ku tak berapa tenang pagi ini mengenangkan insiden tadi .. emosi untuk mulakan Isnin ku agak terganggu ...


Thursday, January 8, 2009

Tag from Bie


Jawab tag dari bie


Do you think that you are hot..??
Hot?? Boleh interpret macam2 hot ni.. hehe
I'm hot now (panas sbb takde aircond) :-)
Hot dibuatnya (marah lepas keta kene cilok kat highway) :-)
I'm hot babe... (isk isk ni utk limited edition je hehe) :-P


Upload a pic of you


Why do u you like this picture?
Inilah gambar pertama yg ditujukan kepada husband ... siap suruh teka yg mana satu .. nasib baik betul hehehe..instinct la katakan .. apa kata org? jatuh cinta pandang pertama? ecehh
When was the last time you eat pizza?
ehmmm last month kot.. alaaa ni yg teringin nak makan pizza neh

The last song you listen to?
apa ek?? dlm keta pg tadi.. as usual, takkan ingat lagu apa :-P
What are you doing rite now beside doing this
Dengar azan asar
What name you prefer besides yours?
Naylah :-)
People to tagged (aiyakk susah ni .. blogger circle tak ramai .. takkan nak tag bie semula? hehe)
1- Ummuashraf (kak asiah)
2- yilek
3- takde calon aaa
4- takkan bie pulak
5- tag ni dari ha kan?

Who is no. 1 ?
dear sr now at NZ with her beloved family .. admires her vision in life ..
ok that's all... :-)